Immunerősítés- Jön a náthás időszak, hogyan védekezzünk?

Megkezdődött az őszi-téli szezon. Változékony időjárás, kevesebb a napsütéses órák száma, nyirkos a levegő. Ilyenkor sokkal kevesebb időt töltünk a szabadban, rosszabb a közérzetünk, illetve ez az időjárás kedvez a kórokozók szaporodásának is. Vége a nyári szabadságnak, és kezdődik a munka, iskola, ovi, bölcsi. Újból közösségben töltjük a napunk nagy részét, ami már reggel elkezdődik a zsúfolt tömegközlekedési eszközökön. Ilyenkor a leggyakoribbak a megfázások, náthák és egyéb betegségek. A szervezetünk nyári vitaminkészletei egy idő után kimerülnek, kinél lassabb, másnál pedig gyorsabb ez a folyamat. Ezáltal fogékonyabbak leszünk bármilyen baktérium vagy vírus támadására.

Mit jelent az immunerősítés?

Az immunerősítés egy mindenki által gyakran használt kifejezés, de egyáltalán nem helyes. Az immunrendszerünket nem lehet erősíteni, csak a hatását támogatni. Ha képesek lennénk az immunitásban részt vevő elemek számát növelni és felerősíteni az immunrendszert, az ahhoz vezetne, hogy megemelkedne az autoimmun betegségben szenvedők száma. Persze ez egy erős példa, de ha komolyan vennénk a köztudatban lévő “immunerősítés” jelentését, akkor valami hasonló lenne a következmény.

Ha már immunerősítés, és maradunk a szó szoros értelmében, akkor a betegségeken való átesés, védőoltás és egyes immunerősítő vényköteles gyógyszerek tartoznak ebbe a kategóriába. Ezek a dolgok igazában egyetlen alapelvre épülnek, mégpedig arra, hogy a szervezetünk megismerkedik egy kórokozóval és azt sikeresen legyőzi, később felismeri ugyanezt, és képes ellene védekezni. De elsősorban nem erre használjuk ezt a szófordulatot, hanem a vitaminokra és egyes vénynélküli gyógytermékekre. Ez ugyan nem helytálló, de a köztudatban így terjedt el.

Természetes immunerősítés

Egy kis odafigyeléssel könnyen támogathatjuk szerveztünk védekezőképességét. Ha a hidegebb időszakokban is többet lennénk a szabadban és esetleg még egy kicsit sportolnánk is, az nagyban hozzájárulna az állóképességünk növekedéséhez. Természetesen az időjárásnak megfelelő réteges öltözéket figyelembe véve. Próbáljunk meg megfelelő időt fordítani a pihenésre is, mert az alvás nagyon fontos tényező az egészségünk megőrzésében. Ha fáradtak vagyunk, fogékonyabbak vagyunk minden megbetegedésre.

Az egyik legfontosabb, és lassan már a csapból is ez folyik, hogy helyesen és egészségesen táplálkozzunk. Ez az alapja mindennek. Ugyanis a táplálékkal visszük be a szervezetünknek szükséges tápanyagokat és vitaminokat. Erre részletesen nem térnék ki, de a lényeg, hogy fogyasszunk zöldséget, gyümölcsöt, húst, tejtermékeket és kenyérfélét is, de figyeljünk a mennyiségekre, és az ételek minőségére. Mostanában elég sokan váltanak életmódot és figyelnek a helyes, kiegyensúlyozott táplálkozásra, ha ez meg van, nem szükséges a vitamin, mert természetes úton megkap minden tápanyagot a szervezet.

Azok a bizonyos vitaminok

Megfelelő táplálkozás hiányában viszont szükségesek a multivitaminok. Bevallom nekünk szükségünk van rá, mert ugyan megpróbálunk odafigyelni, hogy mit eszünk, de nem mindig jön össze a megfelelő mennyiségű zöldség és gyümölcs fogyasztás, főleg az őszi-téli időszakban, így a hiányzó vitaminokat és nyomelemeket pótolnunk kell.

A D-vitamin étkezéstől függetlenül mindenkinek ajánlott, mert Magyarország éghajlati viszonyait tekintve szükségünk van a természetes úton megkapható D-vitamin mennyisége mellett egy kis kiegészítésre. Fontos, hogy táplálék útján alig vihető be a szervezetbe, de napfény hatására a szervezetünk elő tudja állítani ha biztosítottak a vitamin előanyagai. Viszont a mai rohanó világban, ahol sok ember reggel beül az irodába, és este jön ki onnan, az nem jut elég napfényhez, ezáltal nem termelődik a szerveztében elegendő D-vitamin, ami hiányhoz vezethet. A D-vitamin hiányának több tünete is lehet, sokak közt az immunrendszer gyengülése.

A probiotikumok jelentősége az immunitásban

Az immunrendszer támogatását és életmódot tekintve, erősen idetartozik az egészséges bélflóra megőrzése. Ez által visszakanyarodhatunk egy mondat erejéig az étkezésre, mert ha valaki előnyben részesíti az élőflórás termékeket, az nagyban hozzájárul az egészséges bélflórájának megőrzéséhez. Sajnos még azokkal is előfordulhat, hogy felborul az egyensúly, és szükségesség válnak a probiotikumok. A köztudatban a probiotikumokról általában annyit tudnak, hogy “jó baktériumok”, antibiotikum terápiában célszerű kiegészítésként szedni, hogy ne boruljon fel a normál bélflóra, illetve hasmenéses problémáknál jöhetnek még szóba. Arról már kevesen tudnak, hogy az immunrendszerünk számára is fontosak. A lényeg, hogy a “jó baktériumok”, vagyis a probiotikumok meggátolják a kórokozók megtapadását és bejutását a bélrendszerbe, ugyanis leszorítják őket a receptorokról. Fontos szereplők még a tápanyagok lebontásában is, valamint egyes vitaminok termelésében is részt vesznek.

Béta-glükán

A másik fontos anyag amit az immunrendszer támogatásánál meg kell említeni, az a béta-glükán. Ez az anyag egyes növények, gombák és baktériumok sejtfalában található. Na de mire is jó ez? Elég sokrétű a felhasználási javaslata, de legfőképp az immunrendszer támogatásában van szerepe. Mivel ha eljut a bélrendszerbe, ott a lebontásában az immunrendszerünk egy fontos résztvevője, az úgynevezett makrofágok vesznek részt. Ezáltal beindítja a védekező folyamatokat a szervezetben. Emellett a krónikus betegek, fokozott stressznek kitett, illetve egyes bőrbetegségekben szenvedők (pl.: ekcéma, atópiás dermatitisz) számára is kedvező hatású lehet, mivel ezeknél a problémáknál is visszavezethető az immunrendszer egyes részeinek a legyengülése. Fontos megjegyezni, hogy a béta-glükán tartalmú készítmények hatása nem feltétlen azon múlik, hogy mennyit tartalmaz a hatóanyagból, hanem hogy milyen formában van jelen. Ugyanis egy elég érzékeny hatóanyagról van, ami annyit tesz, hogy már a kinyerésénél is nagyon elővigyázatosnak kell lenni, hogy ne sérüljön, illetve olyan formába kell hozni, ami ellenáll például a gyomorsavnak és el tud jutni a célszervez, jelen esetben a bélrendszerbe. Ilyen például a foszfoglukán, ami az Immunotrofina szirupban található.

Ami hatékony lehet még

Az utolsó hatóanyag amit meg szeretnék említeni az a ProteQuine® (bovin hemoderivátum). Tudom, nagyon csúnyán hangzik, nem is akarok nagyon belemerülni, de a lényeg, hogy az egyik védekező fehérjénk, ami az anyatejben is van, az Immunglobulin A. Ez a borzasztóan hangzó hatóanyag pedig, képes a szervezetben beindítani ezen védekezőfehérjénk termelődését. Ez egyébként a Preventan készítményekben található.

Ha tetszett a bejegyzés kattints a megosztás gombra, illetve ha van véleményed vagy kérdésed a témával kapcsolatban írj nekem a megadott elérhetőségeken!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük